بررسی تخصصی

اپل سه سال پیش امروز تولید مک بوک 12 اینچی را متوقف کرد

امروز سومین سالگرد توقف تولید مک بوک ۱۲ اینچی توسط اپل است. این نوت بوک قابل حمل در 9 ژوئیه 2019 همراه با تازه سازی مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی در همان روز از فروشگاه آنلاین اپل حذف شد.

ویژگی مک بوک 12 اینچی 2016
مک بوک 12 اینچی که در مارس 2015 معرفی شد، دارای طراحی نازک و سبکی بود که تنها دو پوند وزن داشت و همچنین اولین نوت بوک بدون فن اپل بود. قیمت از 1299 دلار شروع شد و مشخصات استاندارد مدل اصلی شامل پردازنده 1.1 گیگاهرتزی دو هسته ای Intel Core M، گرافیک یکپارچه Intel HD 5300، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD بود.

جنبه‌های اصلی طراحی مک‌بوک ۱۲ اینچی شامل یک پورت USB-C برای شارژ و انتقال داده، پد لمسی جدید Force Touch و طراحی باتری تراس‌دار است که اجازه می‌دهد باتری بزرگ‌تری در داخل شاسی نازک نوت‌بوک قرار بگیرد.

فیل شیلر، مدیر بازاریابی سابق اپل، در بیانیه مطبوعاتی مارس 2015 گفت: «اپل نوت بوک را با مک بوک جدید اختراع کرده است. هر مؤلفه مک‌بوک نوآوری جدیدی را نشان می‌دهد. از طراحی بدون فن، صفحه‌نمایش رتینا بسیار نازک و صفحه‌کلید تمام‌اندازه که 34 درصد نازک‌تر است، تا پد لمسی کاملاً جدید Force Touch، پورت USB-C همه‌کاره و طراحی جدید باتری تراس‌دار آن. مک بوک جدید آینده این نوت بوک است.”

متأسفانه، مک‌بوک ۱۲ اینچی اولین مدل مک‌بوکی بود که دارای طراحی بدنام سوئیچ پروانه‌ای اپل بود که مستعد شکست بود و در نهایت پس از سال‌ها شکایت از مجموعه مک‌بوک‌ها حذف شد.

آخرین بار اپل مک بوک 12 اینچی را در ژوئن 2017 به روز کرد و این نوت بوک قبل از توقف، بیش از دو سال بدون به روز رسانی سخت افزاری سپری شد.

با نگاهی به گذشته، واضح است که مک بوک 12 اینچی با محدودیت های حرارتی پردازنده های اینتل، با طراحی نازک و سبک نوت بوک مناسب تر برای تراشه های سیلیکونی اپل کارآمد و در عین حال کارآمدتر است. ماه گذشته، بلومبرگمارک گورمن گزارش داد که اپل در نظر دارد تا سال 2024 یک نوت بوک 12 اینچی کاملاً جدید عرضه کند، اما مشخص نیست که آیا این نوت بوک به عنوان مک بوک، مک بوک ایر یا مک بوک پرو معرفی می شود. در حالی که مک بوک 12 اینچی یک نوت بوک ارزان قیمت بود، اپل همچنین در اواسط دهه 2000، قبل از عرضه مک بوک پرو اصلی، یک پاور بوک 12 اینچی رده بالاتر را نیز ارائه کرد.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا