بررسی تخصصی

قرارداد گوگل و اپل با موتور جستجو ناقض قانون ضد تراست است

یک قاضی فدرال امروز تصمیم گرفت قرارداد پولی که گوگل با اپل منعقد کرده است تا موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون و سایر دستگاه‌های اپل باشد، قانون ضد انحصار را نقض می‌کند.از طریق بلومبرگ).

قرارداد گوگل و اپل با موتور جستجو ناقض قانون ضد تراست است
گوگل مدت‌هاست که سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری باشد، و این رابطه در حالی که گوگل با ادعاهای ضدانحصار وزارت دادگستری ایالات متحده مبارزه می‌کند، مورد بررسی قرار گرفته است. دادگاه امروز به نفع وزارت دادگستری رای داد و گفت که گوگل در واقع با پرداخت پول به سازندگان گوشی های هوشمند برای وضعیت پیش فرض، رقابت را متوقف می کند.

توافقات گوگل با اپل و دیگر سازندگان گوشی های هوشمند، “اثر قابل توجهی” در حفظ انحصار جستجوی گوگل دارد و دیگر موتورهای جستجو را از رقابت باز می دارد و موقعیت برتر گوگل را تقویت می کند. سهم گوگل در بازار جستجو در حدود 95 درصد در گوشی های هوشمند است که بخشی از آن به دلیل پولی است که می پردازد.

در سال 2022، گوگل 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد، مبلغی که اپل را تشویق می‌کند تا به وضعیت موجود پایبند بماند. به گفته وزارت دادگستری، اپل به دلیل پولی که از گوگل دریافت می کند، فرصتی برای موتورهای جستجوی دیگر فراهم نمی کند و محصول جستجوی خود را نیز توسعه نمی دهد.

پس از بررسی شهادت اپل، گوگل، مایکروسافت و سایر شرکت ها، دادگاه تصمیم گرفت که گوگل انحصار جستجو را دارد. در این حکم آمده است: “گوگل یک انحصارگر است و برای حفظ انحصار خود عمل کرده است. بخش 2 قانون شرمن را نقض کرده است.”

دادگاه باید در مورد اقدامات بعدی برای رسیدگی به اقدامات ضدرقابتی Google تصمیم گیری کند و ممکن است احکام صادره در آینده باشد.

ممکن است گوگل و اپل در آینده از انعقاد قراردادهای جستجو منع شوند که منجر به از دست دادن درآمد هر دو شرکت خواهد شد. اپل میلیاردها دلار برای تبلیغ جستجوی گوگل دریافت نخواهد کرد و گوگل از این که گزینه پیش فرض در میلیاردها دستگاه اپل باشد ضرر خواهد کرد.

احتمالا گوگل به این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا