بررسی تخصصی

آیا اپل هرگز عینک هوشمند AR تولید خواهد کرد؟

نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل، هم به دلیل قیمت فوق‌العاده بالا و هم به دلیل طراحی سنگین که مدت زمان استفاده از آن را برای اکثر افراد محدود می‌کند، با مشکل رو به رو است. دست و پا زدن Vision Pro برای کار اپل در پروژه های آینده مجازی و واقعیت افزوده چه معنایی دارد؟

آیا اپل هرگز عینک هوشمند AR تولید خواهد کرد؟

Vision Pro Interest

علاقه به Vision Pro در ماه فوریه زمانی که این دستگاه برای اولین بار عرضه شد زیاد بود، زیرا این یک دسته محصول کاملاً جدید برای اپل بود، اما این دوام نداشت. Vision Pro بدون شک تأثیرگذار است، و تماشای پروانه ای که از نزدیک در حال پرواز کردن است بسیار شگفت انگیز است که احساس می کنید می توانید دست خود را دراز کنید و آن را لمس کنید، یا دیدن پوست خشن یک فیل در حالی که درست در کنار شما راه می رود، اما جادویی برای اکثر افراد به سرعت از بین می رود.

هدست ویژن پرو 1هدست ویژن پرو 1
بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که Vision Pro برای مدت زمان کافی پوشیدن سخت است تا آن را در یک جریان کاری واقعی بگنجانید، و یافتن مورد استفاده‌ای که برچسب قیمت 3500 دلاری را توجیه کند دشوار بود. آستانهنیلای پاتل ویژن پرو را به طرز ناراحت کننده ای منزوی می کند و وال استریت ژورنالجوآنا استرن هر بار که تعداد محدودی از محتوای ویدئویی فراگیر اپل را تماشا می‌کرد، حالت تهوع داشت. داوران موافق بودند که تماشای تلویزیون و فیلم یکی از بهترین موارد استفاده است، اما این باعث می شود تلویزیون گران قیمتی باشد که نمی توان آن را با دیگران تماشا کرد.

ماه ها بعد، احساسات تغییر چندانی نکرده است. هنگامی که Vision Pro عرضه شد، تقاضای زیادی در فروشگاه های اپل وجود داشت و صف های طولانی از مردم می خواستند آن را امتحان کنند. با این حال، هنگامی که نسخه ی نمایشی به پایان رسید، علاقه کاهش یافت. در اوایل ماه آوریل، گزارش هایی مبنی بر کاهش قابل توجه اشتیاق در مورد ویژن پرو منتشر شد و در ماه جولای، گزارش هایی مبنی بر کاهش فروش منتشر شد.

Apple Vision Pro با باتری دارای ویژگی آبی سرخابیApple Vision Pro با باتری دارای ویژگی آبی سرخابی
در MacRumors، چند نفر از ما در هنگام راه‌اندازی یک Vision Pro خریدیم، و آن هدست‌ها در قاب‌های خود قرار می‌گیرند و اساساً دیگر اصلاً بیرون کشیده نمی‌شوند، به جز اینکه گاهی اوقات آخرین ویدیوی همهجانبه اپل را تماشا می‌کنیم یا به نرم‌افزار جدید visionOS به‌روزرسانی می‌کنیم. دن باربرا، فیلمبردار MacRumors، هفته ای یکبار یا بیشتر از ویژن پرو خود برای تماشای محتوا استفاده می کند، اما فقط برای حدود دو ساعت، زیرا ادامه استفاده پس از آن زمان دردناک است. من و اریک اسلیوکا، سردبیر MacRumors، مورد استفاده قانع‌کننده‌ای پیدا نکرده‌ایم، و هیچ محتوایی به اندازه کافی برای استفاده هفتگی جذاب نیست.

من هنوز نمی توانم بیش از دو ساعت یا بیشتر از Vision Pro استفاده کنم، زیرا بسیار ناراحت کننده است، و مستعد بیماری حرکت هستم، بنابراین گاهی اوقات در صورت حرکت بیش از حد احساس ناراحتی می کنم. با این حال، بزرگترین دلیلی که من از Vision Pro استفاده نمی‌کنم این است که نمی‌خواهم آنچه را که در اطرافم است ببندم. مطمئناً برای تماشای فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا ویدیوهای یوتیوب روی صفحه‌ای که به نظر می‌رسد 100 فوت ارتفاع دارد، عالی است، اما برای انجام این کار، باید خودم را ایزوله کنم. من نمی‌توانم با افراد دیگر تماشا کنم، و وقتی گربه‌ام برای جلب توجه می‌آید و حواسم به هدستم پرت می‌شود، واقعاً احساس گناه می‌کنم.

تماشای فیلم در ویژن پرو تجربه بهتری نسبت به استفاده از تلویزیون 65 اینچی جلوی مبل من نیست. من یک گیمر هستم، اما بازی های جالب زیادی وجود ندارد، و بسیاری از محتوای موجود به نظر می رسد که من یک بازی موبایل را به روشی کمتر بصری بازی می کنم. استفاده از آن به‌عنوان نمایشگر برای مک، بهترین مورد استفاده‌ای است که پیدا کرده‌ام، اما به یک نمایشگر محدود می‌شود و نسبت به تنظیمات دو نمایشگر من بهبود کافی برای توجیه ناراحتی در حین کارم ندارد.

ویژن پرو مک بوکویژن پرو مک بوک
فراتر از تجربیات خودمان با Vision Pro، ترافیک سایت MacRumors نشان دهنده عدم علاقه به هدست است. وقتی ما داستانی در مورد ویژن پرو منتشر می کنیم، مردم آن را نمی خوانند. مثلاً دیروز یک داستان Vision Pro درباره اولین فیلم کوتاه روی هدست نوشتم و این مقاله کم ترافیک ما در آن روز بود. احتمالاً ارزش وقت گذاشتن من برای انجام آن را نداشت، و این یک حادثه مجزا نیست.

وجود دارد هستند موارد استفاده سازمانی برای Vision Pro، و برخی از افرادی که عاشق این هدست هستند، نویدهایی دارد، و اپل آن را برای مشاغل بازاریابی کرده است. چند نمونه، از اپل و دیگران:

  • پورشه – مهندسان پورشه از Vision Pro برای تجسم اطلاعات خودرو در زمان واقعی استفاده می کنند.
  • KLM – هواپیمایی KLM از Vision Pro برای آموزش تکنسین ها در مدل های موتور جدید استفاده می کند.
  • مجری قانون – ادارات پلیس در کالیفرنیا در حال آزمایش Vision Pro برای کارهای نظارتی هستند.
  • دارو – یک تیم پزشکی در بریتانیا از ویژن پرو برای دو عمل جراحی ستون فقرات استفاده کردند. طبق گزارش‌ها، پزشکان در هند نیز از آن برای جراحی‌های لاپاراسکوپی استفاده می‌کنند و یک جراح ارتوپد در برزیل از آن در طول جراحی شانه استفاده می‌کند. UCSD استفاده از برنامه های Vision Pro را برای جراحی های کم تهاجمی آزمایش کرده است.
  • علم – دانشجویان MIT اپلیکیشنی برای کنترل یک ربات با استفاده از پشتیبانی ژست Vision Pro نوشتند.

تیم کوک در ماه می گفت که نیمی از شرکت های Fortune 100 یک Vision Pro خریدند، اما اینکه آیا آن هدست های Vision Pro واقعاً مورد استفاده قرار می گیرند و برای چه چیزی مشخص نیست.

سردرگمی در مورد بعدی

با توجه به اینکه فروش ویژن پرو کمتر از انتظارات اپل است، شایعات گیج کننده ای در مورد حرکت بعدی اپل دیده ایم. در ابتدا شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه اپل در حال کار بر روی دو نسخه جدید ویژن پرو است، یکی ارزان‌تر و دیگری جانشین مستقیم مدل فعلی.

در ماه آوریل، بلومبرگمارک گورمن گفت که اپل نسخه جدیدی از ویژن پرو را قبل از پایان سال 2026 عرضه نخواهد کرد، زیرا اپل در تلاش برای یافتن راه هایی برای کاهش قیمت هدست است.

در ماه ژوئن، اطلاعات گفت اپل کار روی نسل دوم ویژن پرو را به حالت تعلیق درآورده است تا بر روی مدل ارزان‌تر تمرکز کند. در اواخر همان ماه، گورمن گفت که اپل ممکن است Vision Pro بعدی را به آیفون یا مک متصل کند که می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، و او گفت که هدست ارزان‌تری می‌تواند تا پایان سال 2025 عرضه شود.

در اواخر سپتامبر، مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، گفت که اپل تولید نسخه جدیدی از ویژن پرو را در نیمه دوم سال 2025 آغاز خواهد کرد، احتمالاً اواخر سال 2025 عرضه خواهد شد. او ادعا می‌کند که مهم‌ترین ارتقاء، تراشه جدید M5 برای قدرت محاسباتی بهتر است، با مشخصات، طراحی و قیمت تا حد زیادی یکسان خواهد ماند. این برخلاف شایعه‌ای است که کوئو در ماه فوریه منتشر کرده بود که می‌گفت اپل تا سال 2027 مدل جدیدی عرضه نخواهد کرد.

هیچ یک از این شایعات واقعاً در یک صفحه نیستند، بنابراین گام بعدی اپل در توسعه AR/VR نامشخص است. Kuo می گوید در پایان سال 2025 یک Vision Pro جدید با تراشه سریعتر ارائه خواهد شد، در حالی که Gurman و اطلاعات فکر می کنم نسخه ارزان تری از هدست را خواهیم داشت. حتی اپل ممکن است هنوز تصمیم روشنی در مورد آینده نداشته باشد، بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم استراتژی AR/VR این شرکت چگونه تکامل می‌یابد.

عینک هوشمند AR

از قبل از اینکه اپل با Vision Pro معرفی شود، شایعاتی در مورد کار بر روی عینک های هوشمند واقعیت افزوده سبک وزن وجود داشت. عینک‌های واقعیت افزوده هدف بلندمدت واقعی اپل هستند و Vision Pro به عنوان یک پله عمل می‌کند. مدیر عامل اپل، تیم کوک، در مورد علاقه اپل به واقعیت افزوده به طور گسترده صحبت کرده و آن را “بزرگ و عمیق” نامیده است، و چیزی که مردم در نهایت به آن نگاه می کنند و تعجب می کنند که چگونه بدون آن زندگی می کردند.

اپل می خواست عینک های هوشمند AR را در اوایل سال 2023 عرضه کند و پروژه را تا سال 2025 به تعویق بیندازد، اما متأسفانه، توسعه در ژانویه 2023 “به طور نامحدود” به تعویق افتاد. به گفته Gurman، اپل به دلیل مشکلات فنی کار را متوقف کرد و برخی از کارمندان اپل هستند که فکر نمی کنید اپل هرگز عینک AR را عرضه کند.

بعداً در سال 2023، گورمن تصریح کرد که عینک‌های هوشمند «حداقل» چهار سال تا راه اندازی فاصله دارند. اپل هنگام توسعه Vision Pro متوجه شد که ساخت عینک AR با قدرت کافی امکان پذیر نیست. برای کار کردن، این عینک باید عملکرد کامل یک آیفون را با یک دهم توان مصرفی آن ارائه دهد تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. کار اپل بر روی عینک‌های هوشمند «منابع محدود» را دریافت می‌کند و بیشتر توسعه‌ها به سمت Vision Pro می‌رود تا پایه‌های آینده‌ای را که در آن فناوری AR کار خواهد کرد، ایجاد کند.

توسعه جدی عینک‌های AR مستقل در حال حاضر به تعویق افتاده است، بنابراین کاملاً مشخص نیست که چه زمانی قرار است به نقطه‌ای برسیم که کوچک‌سازی سخت‌افزار و بهبود کارایی تراشه امکان استفاده از عینک‌های AR را همانطور که اپل تصور می‌کند، فراهم کند.

در سال 2017، تیم کوک، مدیرعامل اپل گفت که این فناوری برای ساخت عینک‌های هوشمند AR به روشی با کیفیت وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد که از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است. احتمالاً به پایان دهه نزدیک می‌شود تا گزارش‌های جدی درباره کار اپل روی عینک‌های واقعیت افزوده بشنویم.

اگر اپل بتواند به تامین مالی نسخه‌های جدید ویژن پرو ادامه دهد و مانند اپل واچ، خط تولید را بهبود بخشد، آینده امیدوارکننده‌ای برای مجموعه‌ای از عینک‌های سبک وزن است که قدرت آیفون را با شگفتی‌های ویژن ترکیب می‌کند. حرفه ای

عینک هوشمند متا

ماه گذشته، شرکت مادر فیسبوک متا عینک هوشمند واقعیت افزوده Orion خود را به نمایش گذاشت. این عینک دارای فریم فوق العاده ضخیم است، اما بیشتر از هر هدست واقعیت ترکیبی موجود در بازار شبیه عینک های معمولی است.

رابط عینک متا آررابط عینک متا آرمتا شکارچی

عینک Orion متا بیش از پنج سال است که در حال توسعه است و متا آماده عرضه آن نیست. آن‌ها هنوز در مرحله نمونه‌سازی هستند، اما متا در حال آزمایش آن‌ها با کارمندان و انتخاب مخاطبان خارجی برای «یادگیری، تکرار و ساخت» به سمت خط تولید عینک‌های AR مصرف‌کننده است. عینک متا مستقل نیست و به یک مچ بند برای کنترل و یک عدد محاسباتی که باید در اتاق باشد نیاز دارد.

ساخت یک جفت عینک Orion حدود 10000 دلار هزینه متا دارد، به طوری که زمینه ای را در مورد موانعی که اپل برای عرضه عینک های AR به بازار باید برطرف کند، به ما می دهد. متا نمی‌تواند عینک‌ها را با آن قیمت بفروشد، و احتمالا چندین سال طول می‌کشد تا قیمت آن‌قدر پایین بیاید که مصرف‌کنندگان را جذب کند.

چیزی در بین

متا همچنین دارای عینک های هوش مصنوعی Ray-Ban است که مقرون به صرفه هستند، اما هیچ قابلیت واقعیت افزوده ندارند. اپل محصول مشابهی را بررسی کرده است و این احتمال وجود دارد که در آینده بتوانیم چیزی شبیه به عینک Ray-Ban داشته باشیم.

ممنوعیت اشعه متاممنوعیت اشعه متاعینک ری بن متا

اپل می تواند عینک های ساده ای با دوربین، ادغام سیری و بلندگوهای داخلی برای گوش دادن به موسیقی بسازد، زیرا عینک های آفتابی مجهز به بلندگو نیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. قابلیت های بهداشتی را نیز می توان گنجاند. در حال حاضر اپل همچنان در حال بررسی چنین محصولی است، بنابراین مشخص نیست که آیا چیزی است که آن را به مرحله توسعه واقعی برساند یا خیر.

آینده دور

اگر اپل بر عینک‌های هوشمند AR مسلط شود، فناوری در نهایت می‌تواند به نقطه‌ای برسد که حتی کوچک‌تر از آن امکان‌پذیر باشد. مینگ چی کو در سال 2021 ادعا کرد که اپل می‌تواند لنزهای تماسی واقعیت افزوده را در دهه 2030 عرضه کند، اما این پیش‌بینی در زمانی که فناوری حتی برای عینک‌های AR با کیفیت به اندازه کافی کوچک نمی‌شود، غیرواقعی به نظر می‌رسد.

لنز تماسی هوشمندلنز تماسی هوشمند

افکار شما

آیا ویژن پرو دارید و هنوز از آن استفاده می کنید؟ آیا از عینک‌های هوشمند AR استفاده می‌کنید یا حتی از عینک‌هایی که فقط یک دوربین و یک بلندگو دارند؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا